De waan van de dag: je bent heel hard aan het werk maar …..
04 september 2023
Waan van de dag: je bent heel hard aan het werk maar …..
Wanneer je bent doorgegroeid naar een leidinggevende positie zijn er een aantal valkuilen die op de loer liggen. Eén daarvan is dat je door de dagelijkse hectiek niet aan je eigen werkzaamheden toekomt. Je bent heel hard aan het werk, iedereen aan het helpen en continu brandjes aan het blussen. Logisch ook; want je bent goed in je vak en hebt je inmiddels wel bewezen. Dus mensen komen ook graag naar jou toe voor jouw kennis en expertise.
En jij op jouw beurt wilt graag mensen helpen en zorgen dat alles soepel verloopt. Maar hierdoor word je wel geleefd door de waan van de dag. Jouw expertise is in dit geval ook je valkuil. Door overal te willen helpen en veel dingen even snel zelf te doen, heb je geen tijd om te ‘managen’ en met de lange termijn doelen aan de slag te gaan.
Terwijl je dit juist wel graag wilt doen en het ook van je verwacht wordt door zowel je werkgever als de medewerkers in je team. Zij willen graag dat jij het overzicht hebt, goed kunt aangeven welke richting jullie op gaan met de afdeling, welke doelen jullie nastreven en hoe jullie dit met elkaar gaan bereiken.
Je teamleden zijn de inhoudelijke experts en jij bent nu de manager. Dus fijn als jij de grote lijnen uitzet en in de gaten houdt en ook op individueel niveau mensen kan begeleiden om hier zo goed mogelijk aan bij te dragen. Maar stop dan zo veel mogelijk met het uitvoeren van de inhoudelijke werkzaamheden. Dit kunnen de mensen in je team ook heel goed doen. En zo niet, leer het ze dan zodat ze het de volgende keer kunnen. Hiermee geef je hun vertrouwen, verantwoordelijkheid en ontwikkelmogelijkheden en jij kan weer verder met jullie afdelingsdoelstellingen.
Het resultaat: iedereen met meer plezier en vertrouwen aan het werk!
Wanneer je bent doorgegroeid naar een leidinggevende positie zijn er een aantal valkuilen die op de loer liggen. Eén daarvan is dat je door de dagelijkse hectiek niet aan je eigen werkzaamheden toekomt. Je bent heel hard aan het werk, iedereen aan het helpen en continu brandjes aan het blussen. Logisch ook; want je bent goed in je vak en hebt je inmiddels wel bewezen. Dus mensen komen ook graag naar jou toe voor jouw kennis en expertise.
En jij op jouw beurt wilt graag mensen helpen en zorgen dat alles soepel verloopt. Maar hierdoor word je wel geleefd door de waan van de dag. Jouw expertise is in dit geval ook je valkuil. Door overal te willen helpen en veel dingen even snel zelf te doen, heb je geen tijd om te ‘managen’ en met de lange termijn doelen aan de slag te gaan.
Terwijl je dit juist wel graag wilt doen en het ook van je verwacht wordt door zowel je werkgever als de medewerkers in je team. Zij willen graag dat jij het overzicht hebt, goed kunt aangeven welke richting jullie op gaan met de afdeling, welke doelen jullie nastreven en hoe jullie dit met elkaar gaan bereiken.
Je teamleden zijn de inhoudelijke experts en jij bent nu de manager. Dus fijn als jij de grote lijnen uitzet en in de gaten houdt en ook op individueel niveau mensen kan begeleiden om hier zo goed mogelijk aan bij te dragen. Maar stop dan zo veel mogelijk met het uitvoeren van de inhoudelijke werkzaamheden. Dit kunnen de mensen in je team ook heel goed doen. En zo niet, leer het ze dan zodat ze het de volgende keer kunnen. Hiermee geef je hun vertrouwen, verantwoordelijkheid en ontwikkelmogelijkheden en jij kan weer verder met jullie afdelingsdoelstellingen.
Het resultaat: iedereen met meer plezier en vertrouwen aan het werk!